در جنگ روایت‌ها باید از گفتمان هویتی خود دفاع کنیم – جمهورآنلاین

به گزارش جمهور آنلاین، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدرضا صالحی‌امیری در نشست با مدیران روابط‌عمومی ستادی، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه این وزارتخانه، با نگاهی تحلیلی به تحولات اجتماعی و رسانه‌ای ایران، اظهار داشت: جامعه ایران در مسیر تحولی عظیم قرار دارد و ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که می‌توانیم با بازتعریف نقش خود، به روایت‌گر اول تحولات تبدیل شویم. زمین بازی عوض شده، اما این یک تهدید نیست؛ فرصتی برای بازآفرینی هوشمندانه ارتباطات است.

وی با اشاره به تحولات بنیادین جامعه ایرانی در عرصه فرهنگ، ارتباطات و سبک زندگی افزود: اگرچه زمین بازی تغییر کرده اما این دگرگونی فرصتی تاریخی برای بازآفرینی گفتمان ملی و تقویت نقش روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان موتور روایت‌سازی، اقناع‌گری و انسجام‌بخشی اجتماعی است.

صالحی امیری با اشاره به روند چهار دهه‌ای تغییرات اجتماعی در ایران، تأکید کرد: ما شاهد ظهور یک جامعه جدید با مختصات تازه در حوزه فرهنگ، سبک زندگی، مناسبات زیستی و رسانه‌ای هستیم. این تغییرات نه مقطعی، بلکه ساختاری و فراگیرند. امروز حتی روستاهای دورافتاده کشور نیز در بستر شبکه‌های اجتماعی با جریان‌های روز جهانی هم‌مسیر شده‌اند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این شرایط، مسئولیت ما در حوزه روابط‌عمومی را دوچندان می‌کند. ما باید به‌جای تماشاچی بودن، بازیگر اصلی صحنه باشیم. روایت‌گری پیش‌دستانه، نقش‌سازی در فضای عمومی و اقناع‌گری در میدان ارتباطات، مسئولیت امروز روابط‌عمومی‌هاست.

صالحی امیری با تاکید بر رسالت فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: این وزارتخانه تنها یک دستگاه اجرایی نیست؛ ما مسئول حفظ و صیانت از هویت، حافظه و روح تاریخی ایران هستیم. مأموریت ما فقط دفاع از جسم ایران نیست؛ بلکه حفاظت از روح ایران، یعنی میراث فرهنگی، هنرهای ماندگار، صنایع‌دستی و روایت تمدنی ماست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با نقد رویکرد کمّی‌گرای افراطی در رسانه‌ها، پیشنهاد کرد: تحلیل کیفی، هویتی و گفتمانی باید مبنای تولید محتوای روابط‌عمومی باشد. روایت ما باید زنده، باورپذیر و اثرگذار باشد. اگر جامعه روایت ما را نمی‌پذیرد، باید روش و زبان خود را بازبینی کنیم.

صالحی امیری افزود: روایت اول همیشه گفتمان حاکم خواهد بود. اگر می‌خواهیم مرجع روایت ملی باشیم، باید روایت‌ساز باشیم، نه واکنش‌گرا.

وی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های روابط‌عمومی‌ها را بازسازی اعتماد عمومی و انسجام ملی از مسیر روایت‌گری صحیح عنوان کرد و گفت: نسل جدید، زبان، ذائقه و دغدغه متفاوتی دارد. ما باید به‌جای تقابل، با فهم عمیق و تولید روایت‌های معتبر و اقناعی، آن‌ها را همراه خود کنیم. او همچنین بر ضرورت آموزش، توانمندسازی و انسجام بیشتر در بدنه روابط‌عمومی وزارتخانه تأکید کرد و افزود: ما باید جلسات منظم، مستمر و آزاد گفت‌وگویی داشته باشیم. شنیدن دیدگاه‌های متنوع، تقویت گفتمان انتقادی و سازنده و حضور روابط‌عمومی‌ها در متن تصمیم‌سازی‌ها ضروری است.

وی خواستار تمرکز بیشتر بر نخبگان و گروه‌های مرجع شد و اظهار داشت: رسانه‌ها و نخبگان اجتماعی و فرهنگی سرمایه‌های اثرگذارند و می‌توانند هزار برابر یک محتوای رسمی تأثیرگذار باشند. جامعه امروز با قدرت رسمی تنش دارد بنابراین باید گفتمان اقناع‌گر را در بسترهای غیررسمی و اجتماعی بازتعریف کرد.

صالحی امیری تأکید کرد: اگر صدای گفت‌وگو در رسانه‌ها بسته شود، پژواک آن در شبکه‌های اجتماعی طنین‌انداز می‌شود. باید از حاشیه به متن بیاییم. روابط‌عمومی اگر متحول نشود، مخاطب نیز همراه نخواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا