صادرات سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات خلیجفارس به آفریقا – جمهورآنلاین

صادرات سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات خلیجفارس به آفریقا؛ محصولات پتروشیمی مانند اوره که در کشاورزی استفاده میشود و متانول که در صنایع شیمیایی و بستهبندی کاربرد دارد از جمله محصولات صادراتی به کشورهای آفریقایی خواهند بود.
به گزارش جمهور آنلاین، مجتبی خسروتاج مشاور هلدینگ خلیج فارس در سومین اجلاس همکاریهای ایران و آفریقا با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به فرصتها و ظرفیتهای قابل توجهی که در هلدینگ خلیج فارس برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی وجود دارد، یک برنامه سهساله تا ۱۴۰۷ تهیه کردهایم. در این برنامه، از تجربیات برخی کشورهای موفق در روابط تجاری خود با آفریقا بهره گرفته شده است.
خسروتاج در در پنل نفت، گاز و پتروشیمی این اجلاس افزود: امروز برای همه روشن است که برخی کشورها توانستهاند روابط خود با آفریقا را بهخوبی سازماندهی و برنامهریزی کنند و برخی از این کشورها رشد پایدار و شراکتهای محلی ایجاد کردهاند.
وی اضافه کرد: درحال حاضر، هلدینگ خلیج فارس نزدیک به ۴۶ میلیون تن انواع محصولات تولید میکند که از این مقدار، ۲۶ میلیون تن محصولات هیدروکربنی است. نزدیک به ۲٫۶ میلیون تن محصولات پروفیل ماست. و همزمان طرحهایی داریم که قرار است ۴٫۶ میلیون تن پروفیل جدید به مجموعه اضافه کنیم.
مشاور هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: در حال حاضر دو و نیم میلیون تن پلیمر تولید میشود که یکی از محصولات صادراتی به کشورهای آفریقایی به شمار میآید. همچنین ۵٫۳ میلیون تن در پروژههای آتی در تولید محصولات پلیمری که به طور عمده مواد اولیه صنایع پلاستیک است تولید خواهد شد.
وی گفت: ایران نه تنها مواد اولیه، بلکه ماشینآلات مورد نیاز برای تولید لوله و قطعات نیز میتواند عرضه کند.
خسروتاج تأکید کرد: هلدینگ خلیج فارس سالانه حدود ۴٫۳ میلیون تن تولید محصولات آروماتیک دارد و همچنین در زمینه کود اوره و آمونیاک و متانول هم ۴ میلیون تن تولید دارد.
وی افزود: ما در حال برنامهریزی برای تأمین انرژی مورد نیاز کشورهای آفریقایی در مصارف خانگی و صنعتی هستیم.
خسروتاج بیان کرد: محصولات پتروشیمی مانند اوره که در کشاورزی استفاده میشود و متانول که در صنایع شیمیایی و بستهبندی کاربرد دارد، از دیگر محصولات صادراتی به کشورهای آفریقایی خواهند بود. در صنایع چسب نیز آروماتیکها میتوانند موثر باشند.
زیرساختهای ارتباطی با آفریقا فراهم نیست
بنابر اعلام ستاد خبری سومین اجلاس همکاریهای ایران و آفریقا، مشاور هلدینگ خلیج فارس در ادامه تأکید کرد: برای اینکه شرکتها بتوانند بهخوبی در بازارهای جدید نفوذ پیدا کنند، باید به بومیسازی محصولات و برند خود توجه کرده و با مشتریانشان ارتباط مؤثر برقرار کنند.
در این راستا، ارائه خطوط اعتباری دولتی میتواند بهعنوان پشتیبانی برای حضور قویتر شرکتها در کشورهای آفریقایی باشد.
وی افزود: در ارزیابی ما، کالاهای مورد نیاز این کشورها بهطور مشخص شامل اقلامی است که در سال اول با تمرکز بر تحقیقات بازار و ارزش محصولات، میتوانیم بازار آنها را شناسایی کنیم.
در این مسیر، توسعه دفاتر محلی و انجام صادرات آزمایشی از طریق نمایشگاهها، میتواند زمینهساز همکاری با شرکتهای محلی باشد. پروژههای کوچک صادراتی نیز میتوانند در این فرآیند به ما کمک کنند.
خسروتاج اضافه کرد: در سال دوم، تمرکز بیشتر روی عقد قراردادهای اولیه برای تأمین انبارهای مورد نیاز در منطقه لاگوس و همچنین کمپینهای بازاریابی برای برندسازی محصولات ایرانی در کشورهای آفریقایی خواهد بود.
این برنامهها علاوه بر بخش خدمات پس از فروش، شامل سرمایهگذاری در صنایع دستی نیز میشود. هدف ما در سالهای آتی، صادرات سالانه ۵۰۰ هزار تن کالا به کشورهای آفریقایی است که این میتواند شامل محصولات پتروشیمی و دیگر اقلام صادراتی باشد.
وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به این اهداف، ما نیاز به گامهای اساسی در زمینه زیرساختها داریم و باید روابط خود را با آفریقا گسترش داده و رشد شتابندهای در این زمینه داشته باشیم، گفت: اما این امر تنها زمانی امکانپذیر است که زیرساختهای لازم برای این همکاریها فراهم شود.
بهعنوان نمونه تا زمانی که پروازهای مستقیم به کشورهای آفریقایی فعال نشود و خطوط کشتیرانی گسترش نیابد، برقراری ارتباطات بانکی برای پوشش خدمات مالی کافی نباشد و تعرفههای ترجیحی که رقبای ما در کشورهای دیگر از آن استفاده میکنند، در دسترس نباشد، رقابت برای شرکتها دشوار خواهد بود.
مشاور هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: همچنین، باید سفارتخانهها، سرکنسولگریها و مراکز فرهنگیمان را در این کشورها تقویت کنیم و پروژههای عمرانی در بخشهایی چون راه، بنادر، انبارها و حملونقل را توسعه دهیم.
تنها در صورتی که این زیرساختها بهدرستی پیادهسازی شوند، میتوانیم فضای اعتماد لازم برای همکاریهای بلندمدت ایجاد کنیم. این اعتماد نمیتواند صرفاً از طریق چند محموله خرید و فروش بهدست آید، بلکه نیازمند برنامهریزی ساختاری و پیگیری بلندمدت است.
مجتبی خسروتاج در پایان گفت: اگر این اقدامات بهطور کامل انجام شود، میتوانیم امیدوار باشیم که یک شتابدهنده زیربنایی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی شکل بگیرد و در نهایت صادرات محصولات پتروشیمی و دیگر کالاها نیز رشد کند.