کتاب عشق و دندان سیاه عقل رونمایی شد – جمهورآنلاین

به گزارش جمهور آنلاین، نخستین نشست آکادمیک رباعی آزاد ایران زمینبا محوریت کتاب جنجال برانگیز (عشق و دندان سیاه عقل)نوشته دکتر سیده فرحناز حسینی تکیه، جراح و دندان پزشک نام آشنای کرمانشاه؛امری که بسیار تازه می نمود لیست منتقدان کتاب بود که همه از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند:
دکتر ابراهیم رحیمی زنگنهدکتر سیدمنصور فاطمی مجددکتر محمدرضا فتحیدکتر امرالله عظیمیدکتر سوزان بهادریدکتر فاطمه کلاهچیاندکتر علی سهامی
به دعوت انجمن علمی_ادبی بیستون رجال سیاسی هم آمده بودند از دکتر رنجبر نماینده مجلس شورای اسلامی تا نمایندگان شورای شهر دبیر نشست سعید امامی از حضور بیش از چهل دکترا از شاخه های مختلف علمی در این نشست خبر داد.
سخنرانان هر کدام نقدهای خود را ارائه دادند؛رحیمی زنگنه به ریشه های معنوی مکتب اصالت کلمه اشارت کرد و پختگی رباعی های آزاد حسینی تکیه را ستود.محمدرضا فتحی گفت من با اینکه به نوآوری این سبک که توسط آرش آذرپیک ارائه شده اذعان دارم اما با نام چارانک بر آن مخالفم.
فرحناز حسینی تکیه درباره کتاب (عشق و دندان سیاه عقل ) گفت:این کتاب دومین دفتر رباعی های آزاد من است که یکی از ۵۰ ژانر فرائیسم به شمار می آید.که شامل دو بخش استبخش نخست ( مقاله ای علمی_پژوهشی ) از آرش آذرپیک و نیلوفر مسیح در تبیین رباعی آزاد و دیباچه ای کوتاهتر از هنگامه اهورا در ارتباط رباعی های آزاد من و رباعی معاصر؛
وی افزود: رباعی آزاد که از سه شاخه (رباعی مینیمال یا چارانک و رباعی ماکسیمال و رباعی_واژه ) سامان یافته و برای نخستین بار در جهان شعر و شعر جهان مقوله ای تئوریک توسط بنیانگذار آن استاد آرش آذرپیک بیان شده است مبتنی بر استحاله ی قالب به فرم و این امر بسیار متفاوت است با نظریه های مدرن انفکاک قالب از فرم که در سبک هایی چون نیمایی و سپید رخ داده است.
از بخش های دیگر برنامه اجرای شورانگیز تصنیفی برای وطن از خواننده مطرح سیروس احمدی بود و حضور دوربین و خبرنگاران شبکه زاگرس برای تهیه گزارشدر تالار از انبوه جمعیت نه تنها جای نشستن بلکه جای ایستادن هم نبود و حتی با قطعی برق نیز هر لحظه به جمعیت حضار افزوده می شد.
در این میانه مجالی رخ داد برای گفتگو پایه گذار مکتب اصالت کلمه و سبک رباعی آزاد ایراندکتر آرش آذرپیکاو فرحناز حسینی تکیه را با تکیه بر مقاله های آکادمیک و خیل طرفداران شعرش ، تنها رباعی سرایی دانست که بعد از بیژن ارژن نامش در تمام کشور مطرح شده است.
وی در پاسخ به اینکه رباعی آزاد چیست گفت: جهان بینی سنت جهان قالبهاستجهان بینی مدرن جهان فرم ها
قالب یک الگوی پبشینی، جامد و غیر قابل انعطاف است و کاملا مستقل از محتواست و شاعر باید انگشت های محتوا را ببرد تا به اندازه ی قالب شود.قالب های چون قصیده ، غزل، رباعی ، دوبیتی و مثنوی و …که همه بنابر ایدئولوژی خدای ناظم و سه اصل توازن، تقارن و تناسب شکل گرفته اند.
و اما فرم وارون قالب متدی ست پسینی، شناور و به شدت قابل انعطاف و قابل دخل و تصرف توسط شاعری که در جایگاه سوژه نشسته است.
در فرم این محتواست که از همه لحاظ مقدم بر فرم بیرونی و در اصل زاینده ی آن است بنابر متدی که هر سبک و ژانر جدید براساس تکنیک های برساخته و مکشوف خود پیشنهاد می دهد تا سکوی پرتاب جهان ذهنی شاعر شود برای افق گشایی در جهان کلمات.
آذرپیک در پاسخ به این پرسش که آیا استحاله قالب به فرم فقط در رباعی رخ داده یا در دیگر قوالب هم تجربه شده گفت:
بله رخ داده به ویژه در غزل یعنی رباعی آزاد به سان دیگر شاکله ها چون غزل آزاد و شاخه های غزل مینیمال و زیر شاخه ی مینی غزل آن و غزل ماکسیمال و شاخه های غزل ترکیب و غزل ترجیع آن و… حرکتی پیشتاز برای تحقق دکترین استحاله ی قالب به فرم است.یعنی شاعر در رباعی آزاد سوژه ای مدرن است که وزن عروضی و قافیه را در رباعی کلاسیک نه به عنوان یک چارچوبه ی بایسته و متعین پیشینی بلکه صرفا به مثابه امکاناتی برای شکل دهی انواع بی شمار فرم های مینیمالیستی و ماکسیمالیستی در رباعی آزاد می داند.
از دیگر سخنرانان جلسه اساتید ادبیات نیلوفر مسیح ، رابعه شمس و دکتر فرشته گازرپور بودند.
خبرنگار: معصومه صفرخانلو